vrijdag 14 december 2018

Dag 14 - Tol

Wikipedia meldt:
Een tol is een voorwerp dat zonder externe krachten en wrijving kan blijven ronddraaien om een denkbeeldige (primaire) draaiingsas die binnen het voorwerp zelf ligt, terwijl die draaiingsas zelf ook weer kan ronddraaien (secundair) om een meetkundig punt dat op die as ligt.

Begrijpt jij het nog.... ik niet meer hoor! Ik was dan ook niet zo goed in natuurkunde op de middelbare school...

Toch maar even verder gezocht op Wikipedia en toen kwam ik bij de Draaitol, dit verhaal is voor mij gemakkelijker te volgen.

Een draaitol is een stuk speelgoed, dat door snel ronddraaien op een puntje kan blijven staan en zo de zwartekrachtswetten lijkt te schenden. De definitie van van "tol" is algemener: een voorwerp dat in staat is om uit zichzelf rond te blijven draaien. 
Door de speciale vorm, wat gyroscopische werking wordt genoemd, valt de tol pas na lange tijd om.

Er zijn verschillende soorten tollen, die ik hier niet verder uit ga leggen.
Wij gaan werken met de zogenaamde priktol.


Priktollen waren in de jaren 30 tot 50 van de twintigste eeuw onder de jeugd erg populair. De houten priktol loopt naar de onderzijde conisch toe, wordt met een touwtje omwonden, welke voor de draaiende beweging moet zorgen als de tol met een bepaalde beweging de straat op geworpen wordt.
Als je het uiteinde van het touwtje vast houdt, dan zal de tol gaan bewegen bij het afwikkelen van het draad en zo bestaat de draaiende beweging.
In de tol zit een metalen (of loden) punt, hier draait de tol op. Als de snelheid van het draaien afneemt, zie je ook dat de draaiwijdte van de tol groter en instabieler wordt, tot het moment dat ie weer stil komt te liggen. Wat een lol!
In die tijd waren er ook tollen waarbij je met een zweepje achter de tol aanliep om m draaiende te houden. Deze variant heb ik vaak ook terug gezien in oude kinderboeken, en zo herinneren mijn ouders de tol ook nog.



Toen ik aan mijn ouders vroeg hoe de tol het best gemaakt kon worden in 1:12, 
zeiden ze er specifiek bij dat jullie het touw van het zweepje wel lang genoeg 
moeten maken, want anders kan je de tol niet zwiepen......

Ik moest wel een beetje lachen bij deze opmerking. 
Ik zie jullie vanavond allemaal met een 1:12 tol door het huis heen rennen..... 

Veel succes!


******************************

Heb je vragen? Mail gerust!


Thea
_________________________________________

Mocht je interesse hebben in dit workshoppakketje 
of heb je de materialen niet op voorraad?

Je kunt het pakketje tot 1 jan. 2019 bestellen via 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten