zondag 20 januari 2019

In de ban van sparen.....


Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel weer een spaaractie bij één van de supermarkten bij je in de buurt. Zo kun je sparen voor messensets, serviesgoed, korting op pretparken, Vitamientjes, moestuintjes, voetbalplaatjes, flippo's, Pokemon-kaarten, etc .....Supermarkten zetten dit soort acties vooral in om de omzet te verhogen. En ja, wij doen massaal aan dit soort acties mee... 


+++++++++++++++++++++++++++

Ik neem jullie mee terug naar 1975... 



Mijn ouders kochten in die tijd hun boodschappen vaak bij de VIVO, 
niet de dichtsbijzijnde supermarkt, 
maar het was goedkoop en vooral de reclames waren 
voor mijn ouders erg interessant. 

En ik mocht de plaatjes sparen....

Ik was toen 9 jaar en vond dit allemaal erg leuk. 
Er kwamen  in die jaren regelmatig spaaracties voorbij
o.a. voor speldjes, plaatjes van TV, 
een 1e deel van Paulus de Boskabouter en 
ook een 2e deel van Paulus de Boskabouter,
waar dit blog dus over gaat.

Het is me nooit gelukt om plaatjesalbums vol te krijgen. 
Er moet voor zo'n groot bedrag gekocht worden in een supermarkt.

Ik was natuurlijk in die tijd niet altijd even aardig tegen mijn moeder, 
als ik voor een reclame naar een andere supermarkt moest fietsen, 
want dan miste ik weer een setje met plaatjes. 
Aan het eind van de spaaractie bleek ik dan toch ook nog een paar plaatjes te missen 
en hield ik een hand met dubbele plaatjes over.

Maar..... na veel smeekbedes bij mijn schoolvriendinnetjes of ze wilden ruilen, 
is het me dan toch gelukt om in elk geval 1 spaaralbum in mijn jeugdjaren vol te krijgen. 


En deze is lang bewaard gebleven, en nadat ik het ouderlijk huis verliet,  
heeft het ook nog vele verhuizingen meegemaakt, tot in 2010..... 
Want met de inmiddels ontwikkelde miniatuurhobby kon ik mijn met trots gespaarde album 
nu in miniatuur gaan maken. 

Heel blij met het 1:12 resultaat, en wat nu zo grappig is ..... 
Ik heb geen idee waar ik deze miniatuurvariant nu opgeborgen heb ..... 
maar als ie weer gevonden is, wordt deze toegevoegd aan 

Had ik nu toch het orginele exemplaar maar bewaard 
in de verhuisdoos "jeugdherinneringen".

++++++++++++++++++++

De 1:12 variant van het boekje "Eucalyptus brouwt het weer!" 
heb ik omgezet naar een workshop, 
welke nu ook terug te vinden is op mijn Workshop ABC



Geen opmerkingen:

Een reactie posten