maandag 2 april 2012

Palmpasenstok

Palmpasen 2012
 
 
In mijn kinderjaren ging ik elk jaar achter het muziekkorps aan in een grote optocht door de wijk. Ik had dan altijd een paar dagen voor de optocht mijn palmpasenstok versierd. Deze was meestal van rood crepe-papier, wat altijd afgaf (of van de regen, of van de vochtige handjes).
 
Mijn vader had een stok gemaak met een vierkruis, dus 4 zijpunten. Op elke punt werd een sinaasappel geprikt en aan de stok hingen slingers met paaseitjes, rozijnen en manna's. Bovenop de stok stond een broodhaantje, speciaal voor deze gelegenheid bij de bakker gekocht.
 
De paaseitjes waren altijd moeilijk te rijgen, kan ik me nog herinneren. Vaak moesten we eerst met een hete naald door het eitje prikken, voor er een gaatje inzat. De manna's en rozijnen gingen natuurlijk veel gemakkelijker.
 
Tijdens de optocht begon ik alvast het snoepgoed op te eten. De sinaasappels waren na afloop minder in trek, maar dat gaf niet, want die gingen gewoon terug in de fruitschaal. Het broodhaantje werd de volgende dag met boter en suiker gesmeerd. Heerlijk was dat!!!!
 
Vanwege deze herinnering heb ik deze palmpasenstok gemaakt in 1:12.
Voor de betekenis van de palmpasenstok kun je in één van mijn verslagen terug lezen.
 
Ik heb meerdere broodhaantjes gemaakt, dus mocht je ook een Palmpasenstok willen maken en heb je geen broodhaantje op voorraad kijk dan even in mijn webwinkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten