zaterdag 2 januari 2021

Een verzameling Kerststalletjes

We zijn de Kerstboom alweer aan het opruimen.

Meestal blijft ie staan tot 6 januari omdat de wijzen nog niet bij de stal zijn aangekomen, maar dit jaar is toch alles anders dus ook het opruimen van de Kerstboom. Komende week gaan we een weekje aan de slag in de oude woning van mijn ouders die opgeruimd moet worden, dus bij thuiskomst is het wel fijn om de Kerstspullen weer in de kast te hebben.

Maar om toch een beetje in de stemming te blijven hier een overzichtje van een deel van mijn Kerststallen verzameling. Nog niet alles staat op de foto, dus volgend jaar komen er vast nog meer voorbij.....

____________________________________

Eén van mijn oudste Kerststalletjes is deze uit Bolivia.

Ik het het jaren terug gekregen van een oud-collega die daar op vakantie was geweest. Helaas is het hoofdje van één van de herdersjongens in de loop van de tijd afgebroken.


Van een andere oud-collega kreeg ik in 2015 deze leuke Kerststal, 
gegoten in tin of metaal. 



De volgende Kerststal is van veel jongere datum. 
Ik heb het vorig voorjaar gekocht tijdens onze vakantie in Andalusië.


Tijdens een bezoek aan de Kerstmarkt in 2013 hebben Rob en ik voor de eerste keer samen een Kerststal uitgezocht, welke voortaan elk jaar in de woonkamer gezet zou gaan worden.


Terwijl ik rond de Kerst in 2013 een leuke foto probeer te maken van deze Kerststal
komt Daphne 2x voorbij om ook even op de foto te kunnen (haha)



Tijdens onze Rondreis over Sicilië in 2018 bezochten we de Etna,
natuurlijk heb ik daar ook een Kerststal van Lavasteen gekocht.


Het volgende stalletje is van polystyreen gemaakt. Het lijkt een gewone walnoot te zijn, maar dit is niet het geval. Waar ik het gekocht heb weet ik niet zeker meer, maar ik verwacht op de Kerstmarkt in Barcelona (in 2014 of in 2019). Het stalletjes past in elk geval leuk in de verzameling.


Deze Kerstfiguurtjes zijn zo snoezig. Al lange tijd in mijn bezit.
Ik weet even niet waar ik ze gekocht heb en / of waar ze vandaan komen.
Maakt niet uit ... gewoon ervan genieten!


Net voordat we in 2019 afreisde naar Barcelona
kreeg ik van Hugo en Jolinda dit Kerststalletje voor mijn verjaardag.
Mooi opgeborgen in een Kerstboom.
.... maar het boompje staat altijd open om van het stalletjes te kunnen genieten....



Op één van de Kerstmarktjes in Barcelona (2019) kon ik deze leuke Kerstboom niet laten staan.



Niet geheel passend in de verzameling zal je denken....?

Dus wel ...!


Dan gaan we weer even een paar jaar terug....

Tijdens een zussenweekend in dec. 2010
bezochten we de Kerstmarkten in de grotten van Valkenburg.

Hier kocht ik dit leuke Kerststalletje....
.... eigenlijk één van de eerste stalletjes in mijn verzameling! 



Op Sicilië in sept. 2018 kocht ik deze Kerststal als souvenir. 
Op dat moment wist ik niet dat ik op de Etna nog een Kerststal zou gaan kopen, 
dus ik kwam dat jaar met 2 Kerststallen terug van vakantie.


Passend in de nagedachtenis van Gaudi
kocht ik deze Kerststal - ook in 2019 -
in een souvenirswinkeltje 
onder de voet van de Sagrada Familia


En over de Sagrada Familia gesproken...

Op de geboortegevel van de Sagrada Familia is ook een Kerststal uitgebeeld.
Als je er geweest bent is dit je vast wel opgevallen.


In 2014 mochten Daphne en ik de Kerststal bezoeken 
via een plateau wat ervoor opgebouwd was.


En weer even terug naar het jaar dat Rob en ik in Valkenburg onze gezamenlijke Kerststal kochten.
Ook kocht ik toen deze leuke miniatuur. 
Ook weer een heel ander stalletje binnen de verzameling.


In 2014 bezochten we een glasblazer tijdens onze vakantie.
Hier heb ik dit leuke engeltje gekocht voor mijn verzameling. 
Een glazen Kerststalletje had hij helaas niet.


Tot zover even de update over mijn Kerststallen verzameling.
Eind 2021 zal ik een volgende serie aan foto's gaan uitzoeken! 

1 opmerking:

  1. Ha ja, heb 'm gezien hoor, je begrijpt welke ik bedoelde.....
    Bij ons staat ie op het kastje voor de tv, en de grote staat op het buffetkastje, nog een paar dagen.

    BeantwoordenVerwijderen