zondag 17 januari 2021

De Kasteelkamer (1)

In de miniatuurgroep 2021 gaan we dit jaar aan de slag met een Kasteelkamer.

Net als vorig jaar krijg je 1x per maand een opdracht om uit te werken en zullen de 20 leden van de groep ook allemaal een workshop verzorgen. Dit komt neer op gemiddeld 3 opdrachten per maand, welke je in dit project kunt verwerken. De leden die geen kasteelkamer maken zullen wel een actieve bijdrage leveren aan de groep en mogelijk hun opdrachten kunnen verwerken in hun eigen projecten. 

+++++++++++++++++



Voor het project heb ik gekozen voor de inrichting van een hoedendoosje ø 14 cm.
Dit betekent dat ik ga werken in 1:48.
Het wordt een torenkamer, welke ingericht wordt als woon/slaapkamer. Met de mogelijkheid om de torenkamer evt. nog verder uit te breiden wil ik in de bouw van deze kamer gelijk de mogelijkheid erbij bouwen om er evt. nog een verdieping onder of boven op te kunnen maken.

Door te kiezen voor een torenkamer heb ik afgelopen week een beetje zitten stoeien met de trap. 
Eerst wilde ik deze buitenom leggen, maar ivm de hoogte van de toren lukt het dan niet om rondom deze kamer een trap aan te leggen en tegelijkertijd de ronde vorm van de toren in takt te kunnen houden. Dus het trappenhuis komt in de kamer, waarbij dan evt. een deur geplaatst kan worden, waarbij je op het overloopje van de trap terecht komt en met een wenteltrap omhoog gaat. 


De volgende berekening heb ik toegepast.
Neem aan dat een traptree van een kasteeltoren ongeveer 84 cm breed is, dan krijg je het volgende afmetingen:

1:12 - 7 cm
1:24 - 3,5 cm
1:48 - 1,75 cm

In het midden van de draaitrap komt een pilaar te staan en natuurlijk moet er nog een beetje ruimte zijn voor de afwerking, ramen en vensters. Om visueel te maken hoe deze ruimte in de slaap/woonkamer een plek kan gaan krijgen, heb ik een stapel rondjes ø 4 cm op elkaar gestapeld. Deze ruimte ga ik voorlopig apart houden van de kamer. Handig is nu ook om te weten waar ik o.a. de positie van de deur en de verschillende torenkamers kan gaan maken. 


Vanmiddag ben ik nog even verder gegaan met mijn kasteelkamer. 
Ik had namelijk verschillende ideeën die ik wilde uit te werken. 

Ik heb een wandje gemaakt om wenteltrap af te scheiden van de kamer. Tegelijkertijd heb ik een wand van de deur naar de buitenkant van de toren getrokken omdat ergens in de kamer ook ruimte moet komen voor de open haard. Ik heb gezocht naar een geschikte plek om het rookkanaal ergens in de ronding van de toren weg te kunnen werken. Maar dit moet natuurlijk niet teveel ruimte in beslag nemen. Het leek me in dit geval het handigste om dit te doen in de ruimte die naast de trap zit. 


Nu de kamer zijn vorm begint te krijgen,
 kan ik gaan bepalen waar de ramen gemaakt kunnen gaan worden. 
De binnenkant van de kamer eerst even een grijs kleurtje gegeven. 
Nu even alles goed laten drogen!

+++++++++++++++++

Geen opmerkingen:

Een reactie posten