vrijdag 6 juli 2012

Aankleedpopjes Dionne Vijfling

... en als we het dan toch over aankleedpopjes hebben....

 
Van de week was Helma jarig en zoals jullie misschien al op haar site gelezen hebben heb ik voor haar een uitklap-miniatuur gemaakt met de Dionne vijfling.
 

Annette - Yvonne - Marie - Cecile - Emilie
 

 
Het is wel leuk om in het verhaal van Helma hele andere nostalgie te lezen dan hoe ik het vroeger beleefd heb. Ik mocht pas met de popjes spelen tegen de tijd dat Helma de deur al uit was (ze is namelijk een paar jaar ouder dan ik ...).
 
Mijn moeder vertelde mij altijd dat de popjes helemaal in Suriname waren geweest. Ze is namelijk in 1950 met haar ouders geëmigreerd als 16 jarig meisje en ze mocht geen speelgoed of andere persoonlijke spulletjes meenemen.
 
Deze vijfling werd uitgegeven door de Palmolive, maar mijn moeder mocht/kon dat in die tijd niet kopen. Dit was de reden dat ze van haar vriendin de popjes over mocht tekenen, en als je goed kijkt op de foto van die spaaractie, heeft mijn moeder dat eigenlijk best wel goed gedaan...

    
 
Het sigarendoosje heeft ze stiekem in haar koffer tussen de kleren gestopt, en ook de remigratie een paar jaar later terug naar Nederland  weer overleefd. 
En later ook de speelperiode van mijn 2 oudere zussen niet te vergeten...
 
Toen ik het doosje in 2010 weer eens uit mijn speelgoeddoos viste, was mijn moeder blij verrast te zien dat de popjes er nog waren. En ja, dan komen de herinneringen weer boven!
 
De popjes waren helaas wel wat beschadigd, dus deze in 2010 gerestaureerd. Het stond al die tijd ingescand op de computer met het idee om het nog eens uit te werken.
En dat heb ik nu dus gedaan.
 
Hieronder nog even alle kistjes in close up!
 




 
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 

En voor de liefhebbers kan ik melden dat ik inmiddels ook de echte
aankleedpopjes van de Dionne Vijfling op internet gevonden heb.
Deze heb ik in 1:12 formaat gemaakt.
Dus nu kan iedereen die een pakketje in mijn webwinkel koopt zelf ermee aan de slag gaan.
 
http://www.minidoor.nl/a-26923721/workshop-pakketjes/ws41-aankleedpopjes-de-dionne-vijfling/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten