zondag 9 februari 2020

Cursus Pottenbakken


Om de pottenbakkerij in het Old Ambachtshuus meer vorm te kunnen geven 
vond ik het leuk om ook echt iets met pottenbakken te gaan doen.

Ik had een aantal jaren al eens geinformeerd naar een cursus hiervoor, gewoon 1:1, maar toen ik me in wilde schrijven bleek dat ze er mee gingen stoppen ivm een migratie naar Zuid Afrika.

En ja, daar bleef het wel weer bij, maar ik wilde natuurlijk toch de pottenbakkerij in het huis verder vorm geven. In de zomer van 2019 kwam ik een leuk filmpje tegen op internet, en toen dacht ik, ja zo'n apparaatje wil ik ook hebben.

Besteld bij Ali Express, thuis even laten draaien en vervolgens weer vertwijfeld gekeken hoe ik nu toch precies dan ermee zou moeten werken. Twee maandjes later werd mijn vraag bevestigd via een Facebookgroep, dus dat bericht ben ik gaan volgen. Er werd voorgesteld om aan een pottenbakker een cursus te vragen, dus ik heb rustig afgewacht .....

En gisteren was het dan zo ver.
Een cursus Pottenbakken op het miniatuur draaitafeltje.

Met 10 cursisten, pottenbakker Bert en zijn stagiair Maximo hebben we een zeer creatieve middag gehad. Een goede uitleg en ook met individuele tips en bijsturing heb ik die middag 6 potjes kunnen maken. Na afloop moesten we de ruimte nog wel even goed schoonmaken, want de kleispetters waren echt overal heen gesprongen.





Met veel nieuwe informatie en 6 aanwinsten rijker 
ben ik weer richting huis vertrokken.
Ik denk dat er met deze groep nog wel een vervolgcursusje in gaat zitten, 
met of zonder Bert.....





De potjes komen natuurlijk in mijn Pottenbakkerij te staan.
Kijk voor het vervolg ook op 't Old Ambachtshuus
mijn aparte blog over het huis met de oude ambachten.

4 opmerkingen:

  1. Mooi geworden Thea. Moeten ze nu ook in een minioven afgebakken worden:-)

    BeantwoordenVerwijderen

  2. ja, deze klei in principe wel. Maar als het droog is kan het prima in mijn pottenbakkerij weggezet worden in de droogkast.
    Je kunt ook evt. klei gebruiken wat niet in de oven moet....
    Groet, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt weer een nieuwe techniek geleerd, leuk hoor!
    Ik kan me voorstellen dat er nog een vervolg gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaf, Thea!
    Ik had het apparaatje al een paar keer voorbij zien komen op FB, maar om dan ook nog les te krijgen, is wel erg fijn.
    Die (mini) pottenbakker kan z'n ruimte gaan vullen :)

    BeantwoordenVerwijderen