zondag 28 september 2014

Housewarming in het Haags Historisch Museum

Afgelopen vrijdagmiddag was er een housewarming party i.v.m. de heropening van het PPH van Lita de Ranitz (1910). Vele jaren is het PPH in restauratie geweest en toen ik las dat ik via de P&M bij de heropening aanwezig kon zijn heb ik gelijk een mail gestuurd en mijn middag vrij gepland.

Het PPH bezocht ik vele jaren geleden samen met mijn toen 8 of 9 jarige dochter. Ik was nog niet zo lang met miniaturen bezig, maar ook mijn dochter vond het toen nog erg leuk om er mee bezig te zijn. Samen hebben we enkele uurtjes bij het huis doorgebracht om alle details in ons op te kunnen nemen en zo zelf ook dingen te kunnen maken. Daarom extra leuk om het resultaat van de renovatie nu te kunnen zien.

Een houtbewerker, zilversmid en schilderij restaurateur legde uit wat ze gedaan hadden om zoveel mogelijk authenticiteit in het huis te kunnen houden. Meubeltjes zijn weer rechtgezet, daar waar nodig nieuwe scharniertjes geplaatst, schilderijen werden toekomstbestendig gemaakt en het zilver- en glaswerk was onderhanden genomen. De zilversmid vertelde tot 160 setjes van metaalbewerking in handen te hebben gehad en wat me bij de foto's opviel was dat alle kastjes (ook al zitten ze dicht) gevuld zijn met o.a. linnengoed en souvenirs.

Het huis staat weer op zijn oude vertrouwde plekje op de zolder van het Haags Historisch Museum samen met nog een aantal andere miniaturen van Lita de Ranitz, maar ook van andere miniaturisten.

Na het algemene praatje mochten we in 2 groepen het huis gaan bekijken, maar de fotokwaliteit is niet goed genoeg om mijn foto's hier te plaatsen, mede door de hoeveelheid mensen die om het huis heen stonden. Maar ik zal zeker binnenkort nog een keer terug gaan met een goed fototoestel en in alle rust, en dan kan ik een nieuwe serie foto's maken.
Na afloop was er nog een receptie waar ik onder het genot van een hapje en drankje kennis heb gemaakt met andere miniaturisten, welke ook op de oproep uit P&M gereageerd hadden. Erg leuk om weer nieuwe mensen ontmoet te hebben.

Al met al een hele gezellige middag gehad.
Op OmroepWest is ook een stukje te lezen, hier de link

**********************************************************************************

Het grote poppenhuis

Vervaardiger: (van de kast) Herman Ros
Datering: 1910
Objectnummer: 1960-0282-KPO
Materialen: diversen
Afmetingen (van de kast): 104 x 130 x 49 cm.
Herkomst: legaat Lita Tholen-de Ranitz in 1960
Het poppenhuis is op de poppenzolder te bezichtigen.
In 1908 zond Lita de Ranitz, toen 32 jaar oud, het poppenhuis uit haar kinderjaren in voor de tentoonstelling “Opvoeding van het kind”. De belangstelling voor dit poppenhuis was groot en al spoedig kwamen allerlei vrienden met nieuwe miniaturen ervoor aanzetten. Het huis werd spoedig te klein. Vandaar dat Lita het plan opvatte haar poppenhuis te vergroten. Herman Ros, leraar aan de Ambachtsschool, kwam kijken. Hij adviseerde om een heel nieuw poppenhuis te bouwen en dat gebeurde ook. Ros maakte in overleg met Lita het ontwerp. Het nieuwe poppenhuis werd een eigentijds huis, vergelijkbaar met villa’s die in die tijd in Den Haag en elders werden gebouwd. In september 1910 was het huis onder de kap en werd de Hollandse driekleur op de nok van het dak gehesen.
**********************************************************************************

Geen opmerkingen:

Een reactie posten