dinsdag 18 december 2018

Dag 18 - Etui met aankleedpopje



Kan iemand mij uitleggen wat de aantrekkingskracht is van papieren aankleed-popjes?



Ik vind het namelijk heel moeilijk om hier antwoord op te geven, terwijl ik ze nog steeds heel erg leuk vind.

Vroeger had ik ze in verschillende maten, Ik knipte ze zelfs uit tijdschriften, plakte de popjes dan op karton en kon uren spelen met deze popjes. De grootste die ik had was wel een halve meter groot. Wel heel jammer dat op een gegeven moment de nek verbogen was, extra versteviging met plakband ging niet.... dus bleef die maar in de kast liggen, want ik had er nog genoeg....

De meest bijzondere popjes zaten in een oud Hofnar-sigarendoosje. 
In dat doosje zaten 5 aankleed-popjes, de Dionne vijfling.

Dit doosje was nog van mijn moeder geweest en had een hele verre reis gemaakt. 
Mijn moeder kreeg als kind te horen dat de familie ging emigreren naar Suriname. 
Ze mocht en kon alleen geen speelgoed meenemen was de boodschap van haar ouders. Bij een vriendinnetje, welke de aankleed-popjes van haar ouders gekregen had, tekende ze alle popjes na en verzamelde nog een restje van de kleding. Alles werd netjes in het kleine sigarendoosje gedaan en tussen de kleren in de koffer verstopt. Mijn moeder had tijdens haar verblijf in Suriname dus toch popjes om mee te spelen. Na jaren keerden ze terug en zo ook de aankleed-popjes. 
Mijn zussen en ik mochten hier vroeger ook mee spelen, maar wel heel voorzichtig......

De aankleed-popjes van mijn moeder zijn er nog steeds 
en verkeren nog in zeer goede staat. 
Een jaar of 6 geleden heb ik ze uit het sigarendoosje gehaald,
 stuk voor stuk ingescand en verkleind. 

Voor mijn zus Helma heb ik toen een variant in 1:12 gemaakt 
en ook voor mij zelf heb ik er één gemaakt, wel iets groter.... 
 ..... en mijn moeder kreeg een fotolijst met haar geliefde popjes......

Dionne Vijfling Aankleedpopjes 1:12 

Voor de webwinkel Minidoor heb ik van de orginele popjes een 1:12 versie gemaakt 
en deze is een paar jaar in de verkoop geweest, nu alleen nog op bestelling leverbaar!

Maar voor nu even genoeg over de Dionne Vijfling Aankleedpopjes 
We gaan terug naar de opdracht van vandaag!

******************************


In deze workshop nemen we de print en knippen alle onderdelen van het aankleedpopje los van elkaar. Vervolgens maken we aan de hand van de beschrijving een papieren 3 delige etui, waarin we het aankleedpopje en haar kleding in verdelen. Mocht je zelf nog onderdelen willen toevoegen, zoals bijv. een boa, handschoenen, etc. dan is dit natuurlijk toegestaan.




Veel plezier vandaag!


******************************

Heb je vragen? Mail gerust!


Thea
_________________________________________

Mocht je interesse hebben in dit workshoppakketje 
of heb je de materialen niet op voorraad?

Je kunt het pakketje tot 1 jan. 2019 bestellen via 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten