zaterdag 8 augustus 2015

Knutsel voor een Scoutingspel

Mijn zoon Dion gaat deze week als leiding mee op kamp met de Zeerobben van Scouting Kwintsheul. De Zeerobben zijn jongens en meisjes van 10-12 jaar, welke met de vletten richting de Kaag gaan voor een weekje zeilen en gezelligheid.

Nu worden alle spellen bedacht binnen de 7 natuurwonderen en Dion heeft de Vulkaan gekozen. Een dag lang mag hij in dit thema spellen bedenken met opdrachten die de Zeerobben in 3 groepen moeten uitwerken om punten te scoren.
Je begrijpt het al: de groep die aan het eind van de week de meeste punten verzameld heeft, heeft gewonnen.

Nu heeft Dion voor de avond al een orginele kampactiviteit bedacht, nl het kampvuur.
En overdag wil hij een haal en breng spel doen met de vletten, met verschillende opdrachten, maar hoe leg je nu de link met de vulkaan.

Dit was het onderwerp van gesprek een paar weken geleden. En nu weet ik dat Dion niet zo van de creatief bedenken van spellen is, maar meer van de praktische uitvoering, dus ben ik maar even met mijn rateltjes mee gaan denken. Uiteindelijk zijn we (want het is wel in samenspraak gegaan natuurlijk) uitgekomen op een soort Ganzebord spel, maar dan anders....

Elke groep moet 10 stappen ondernemen op weg naar de top van de vulkaan. De opdrachten worden door elkaar gegooid, zodat de groepen niet samen oplopen en tijdens het spel dus nog niet het idee hebben dat ze voorlopen. Wel is er een centraal punt waar de kleine vulkaantjes de reis naar de top van de vulkaan gaan spelen en waar de opdrachten worden verdeeld, dus de andere groepen zien wel hoeveel opdrachten er nog liggen voor de anderen.
Beloning van het spel: Snoepjes voor de groep die als eerste boven is (zitten in de vulkaan).

Maar met dit alles was er dus ook een praktisch onderdeel, nl het spelbord.
En ja, ook dan mag ik aan de slag, want die creativiteit van Dion zit helaas ook niet in zijn handen. Hij heeft wel de klei gekocht en vanmorgen in het zonnetje heb ik 2 pakjes klei in dit projectje gestopt, incl 3 pionnen.
 
De vulkaan staat nu te drogen, maar wil je weten hoe het verder afgewerkt wordt, kom dan morgen in de loop van de dag nog een keer kijken op mijn blog.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten