dinsdag 12 januari 2010

Mijn oude Poppenhuis

Hoe begon de hobby nu precies. Ja, dat is altijd lastig te bepalen wat de doorslag gegeven heeft.
Wel kan ik me nog herinneren dat ik erg blij was toen ik als klein meisje een poppenhuis voor mijn verjaardag kreeg. Mijn vader had hem zelf gemaakt. Was met stalen vloerbedekking en behang bekleed. Jammer genoeg moest ik het vooral doen met de oude meubeltjes van het poppenhuis van mijn zussen. Ik kreeg natuurlijk gelijk te horen dat ik hier vooral erg zuinig mee moest doen. Van mijn ouders kreeg ik wel een nieuwe poppenhuisfamilie, een vader, moeder, zoon en dochter. Ik weet dat ze ergens moeten liggen en wil ze ook weer nieuwe kleertjes aangeven,  maar voor ik ze kan laten zien met een foto zal ik ze eerst op moeten zoeken.
 
Een foto van het poppenhuis uit die tijd heb ik echter niet meer. Toen ik er niet meer mee speelde, ging het de familie rond, eerst bij de ene nicht, toen naar de ander. Uiteindelijk kwam het weer terug bij mij.
Toen mijn dochter Daphne 3 jaar werd heb ik het hele poppenhuis gestript en opnieuw bekleed met vinyl en behang van de IKEA poppenhuisserie. Ook de meubeltjes van IKEA voor haar erbij gekocht.
 
Wat eens mijn poppenhuis was had een nieuwe bestemming gevonden.


De meubeltjes van IKEA waren wel te groot voor het formaat poppenhuis, maar voor de kleine peuterknuisjes natuurlijk goed te bedienen.

------------------------------------

Toen ik ín 2007 met mijn zus mee ging naar de beurs in Arnhem, wilde mijn dochter ook mee. Zij kocht van haar spaargeld een paar nieuwe meubeltjes en thuis gekomen vroeg ze of ik haar wilde helpen om het poppenhuis opnieuw in te gaan richten. Dus begon de klus het poppenhuis te strippen opnieuw. 
Inmiddels 91/2jaar later dan bovenstaande foto is genomen heeft het poppenhuis langzaam een nieuw uiterlijk gekregen. We hebben alles opgemeten en kwamen erachter dat het huis op een schaal van ongeveer 1:18 is gemaakt. Mijn dochter heeft zelf een paar meubeltjes gemaakt, en natuurlijk heb ik ook mijn creativiteit erin gestopt. Ook kocht ze een Lundby familie en Lundby meubeltjes of vroeg deze voor haar verjaardag. De 8 ruimtes zijn nu bijna allemaal opnieuw ingericht. Zodra de foto's gemaakt zijn zal ik deze ook op de weblog laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten