vrijdag 15 februari 2013

OLMC - Nostalgisch Speelgoed (2)

De opdracht voor het jaarproject van de OLMC voor de maand februari is het maken van meisjes speelgoed.

Nadenkend over meisjesspeelgoed kwam ik al snel op volgende ideeën:

Aankleedpopjes
Echt iets van mijzelf. Ik vond het altijd leuk om aankleedpopjes uit tijdschriften te knippen en mee te spelen. Meestal plakte ik ze dan eerst op karton voor meer stevigheid. Ik had ze in verschillende maten. Ook heel gemakkelijk om mee te nemen op vakantie, want ze namen in de bagage weinig plek in. Degene waar ik het meest aan gehecht was, was de Dionne vijfling, 5 aankleedpopjes waar zelfs mijn moeder nog mee gespeeld heeft. Deze heb ik nu als workshop ook in mijn webwinkel liggen.


Nadat ik vorig jaar een setje aan mijn zus Helma gegeven heb, heb ik er zelf ook nog één gemaakt, maar die heeft in huis een andere plek gekregen. Voor dit project heb ik er voor gekozen om een kistje te maken met verschillende aankleedpopjes erin. Zoals je ziet, ligt er ook één naast het doosje waar het meisje nu mee speelt. 
                                                            

Kleurboeken en kleurtjes
Mijn dochter heeft op jonge leeftijd heel veel gekleurd in kleurboeken, maar ook veel vrije tekeningen gemaakt. Haar hoofdthema was de regenboog. Dit kwam op heel veel tekeningen terug. Ook nu is dit een kleurschakering die bij het winkelen bijv. gelijk opvalt. Dit mocht daarom hier dus niet ontbreken. De kleurdoos, een houten kistje met potloden, welke gemaakt zijn van cocktailsprikkers, ligt op een voorblad van een schetsboek. De bedoeling is nog dat ik even ga snuffelen in de oude schoolspulletjes van mijn dochter om nog een paar leuke tekeningen in miniatuur in het schetsboek toe te voegen.

 
 
Fornuisje
Gemaakt van emaille en met een waxine lichtje kon je met de aluminium pannetjes echt koken.
Dit fornuisje was van één van mijn oudere zussen, en zoals dat dan meestal gebeurd, je mag het als klein zusje wel gebruiken / mee spelen, maar je moet er wel heel voorzichting mee doen. En als je er dan te groot voor wordt, dan willen je grote zussen het fornuisje weer terug hebben.
Ik heb er veel herinneringen aan en het altijd jammer gevonden dat het niet van mij was, maar nu heb ik er dus wel één. Geheel van papier gemaakt! (Bovenblad is 30x20 mm).
 
 
Mens erger je niet!
Er werden altijd veel spelletjes met de kinderen gedaan, de spellenkast staat ook nu nog steeds erg vol, al wordt het de laatste tijd wel veel minder gebruikt. Een van de favorieten was Mens erger je niet! Dit is een spel wat in veel spellendozen ook voorkomt, maar de keus in dit project is met name op deze gevallen omdat ik ooit als Sinterklaas cadeau op het werk van mijn vader dit spel heb gekregen!
 
Bord en doos gemaakt van een print, her en daar voorzien van een likje rode verf. Dobbelsteen van een blokje hout, pionnen van cocktailprikker met klein kraaltje. Bij het maken van de foto merkte ik op dat de pionnetjes nog wel een likje verf kunnen gebruiken, dus als de verfpot op tafel staat, ga ik dit nog even bijwerken.


 
Laatst vond ik bij het opruimen van het huis nog 2 popjes uit mijn oude poppenhuis, ongeveer 40 jaar geleden voor mijn verjaardag (of Sinterklaas) gekregen. Een jongen en een meisje. Het meisje had ik rond de kerst al aangekleed met een fris gebloemd pyjamaatje, dus deze wil ik in het projectje toevoegen, de jongen volgt later....
Project Nostalgisch Speelgoed - 14 febr 2013

Wat volgt deze maand nog:

Mijn dochter (maar ook zoon) waren altijd helemaal weg van de grote foamboard puzzels. Hier bouwden ze hutten in de woonkamer van. Ik ben hier al een tijdje mee bezig om dit in miniatuur na te maken, maar dit is een lastig karweitje om het goed passend te krijgen. Dit volgt dus nog.
Verder komt er nog een poppenbedje (stapelbed) en wandelwagentje, naar modellen zoals ik die vroeger ook had.

Tot het volgende verslag!

7 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig speelgoed allemaal, en wat leuk dat je er gelijk een verzameling van hebt!

    Groeten van Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thea, wat een ontzettend leuke verzameling speelgoed heb je, zo veel al en dat alleen van deze maand. En je herinneringen aan dit speelgoed zijn erg veel waard.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja het fornuisje met groen is van mij Thea, je andere zus had met aluminium en wit. Ik heb de hele tijd gedacht ik moet naar zolder mijn fornuisje opzoeken dan kan ik die namaken.Gekregen van opa en oma bardelmeijer en Tante Adri als kleine meid. Alleen in mijn herinnering waren de handvaten van de pannetjes bij mij rood...maar misschien heb jij de pannetjes van je andere zus gebruikt met spelen.
    heel leuk om het zo terug te zien..ga gauw een keer zoeken op zolder.

    Groetjes Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1 – 9 van 9


    Helma zei...
    Nou die pop lijkt goed Thea...en dat fornuisje komt me wel heel bekend voor. Ik had ook een fornhuisje met groen wit of heb jij met de mijne gespeeld?

    Groetjes Helma

    15 februari 2013 08:02



    Kitty de Leeuw zei...
    wat een heerlijk verslag en een mooie dingen.petje af

    15 februari 2013 08:18



    Thea zei...
    Ja, Helma het was inderdaad een fornuisje van jou of van Anneke, volgens mij hadden jullie er allebei 1. Zie ook verslag op mijn blogspot.

    15 februari 2013 08:28



    Clari zei...
    Je hebt al lekker veel speelgoed gemaakt.

    gr, CL.

    15 februari 2013 11:48



    Jolinda Koek zei...
    Leuk project is dit. Vooral ook omdat je je eigen speelgoed en dat van de kids kunt namaken.
    Ben benieuwd hoe je autotjes gaat maken, haha....


    15 februari 2013 13:22



    Minimax-ww zei...
    Wat ontzettend gaaf Thea.

    groetjes Willy

    15 februari 2013 14:00



    Jolande zei...
    Leuk speelgoed heb je gemaakt.

    Groetjes van J.

    15 februari 2013 14:00

    Nienke zei...
    Gaaf, Thea. ik had zo'n schildpadpop en het fornuisje. Ik kookte vla met metablokjes.Ik had ook nog een wasmachientje dat kon je opwinden en dan ging de was heen en weer net als in de echte zoals die van Syl.
    groetjes, Nienke.

    15 februari 2013 15:12



    Ineke zei...
    Oh, leuk allemaal Thea! Echt nostalgie..... Wat grappig Nienke dat je het over die blokjes hebt, die was ik helemaal vergeten, maar inderdaad.... het was net echt!

    15 februari 2013 16:36

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg leuk . Vooral ook omdat er zoveel verhaaltjes en herinneringen aan vast kleven .

    Ben nu al nieuwsgierig naar je foam puzzels .
    Succes!

    grt Henneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helma, de rode handvaatjes kunnen wel kloppen hoor, leuk dat je dit nog weet. Ik was dit even kwijt, vandaar dat de pannetjes naar eigen variatie gemaakt zijn.
    Groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen