dinsdag 15 juni 2010

De Paardenstal - deel 1

Een inleiding op De Boerderij schrijf je meestal niet voor niets. Vandaar dat vandaag deel 1 verschijnt van "De Paardenstal".
 
Mijn zoon (toen 12 jaar oud) heeft 3 jaar terug al de tussenschotten en deurtjes van de paardenstallen gezaagd (en geschuurd) met de Bohler-miniatuurzaag. Ik bouwde de zijkanten en maakte de raampjes van PVC-buis en sateprikkers.

 
 
 
 
 
 
 
In het voorjaar dit oude project van de plank gehaald en eens goed bekeken hoe ik er mee verder wilde. In eerste instantie wilde ik het maar eens gaan verven. Ook moesten de lampjes er nog in verwerkt worden. Hierna alles in de beits gezet. Gekozen voor een eiken beitskleur. Deze is er nu 3x op aangebracht, maar wordt dus niet donkerder. Voor de Paardenstal vind ik dit niet zo erg. Straks voor de boerderij zal ik voor een donkere kleur beits gaan. Dit geeft toch meer een rustieke uitstraling...

De verfkleur rood en rood/bruin in overleg met mijn zoon gekozen. We willen onze eigen boederij bouwen en niet volgens voorgeschreven regels van hoe een Brabantse of Staphorster Boerderij er uit moet zien. We willen verschillende elementen van boerderijen bij elkaar brengen, maar wel een stuk historie in de boerderij terug laten komen. De Paardenstal is dus van latere datum, vandaar een moderne kleur op balken, ramen en deuren...
 
De vloer gelegd van klei en hierover geprobeerd een bandenspoor aan te brengen met de traktor, maar dit is matig gelukt, jammer! De klei was sneller droog dan ik had verwacht.
Hierna een hooizolder gemaakt samen met een zelfgemaakte ladder en hooibalen. 
 
Dit weekend heb ik me op het dak geconcentreerd. Ik had al eerder het dak op een pianoscharnier gelijmd, maar dit moest over omdat het dak niet goed meer dubbelgelegd kon worden, waardoor je niet naar binnen kon kijken. Deze keer lukte het beter. Het dak belegd met 1:24 dakplaten, welke ik op de Arnhembeurs in okt 2009 kocht bij Melissa's Miniwereld. Deze moesten in elkaar gevoegd worden ivm de grootte van het dak. Hierdoor waren er verschillende naden te zien, maar deze heb ik naar mijn idee goed kunnen wegwerken met verf en mos.
 
Nu staat de Paardenstal nog even te pronken in de woonkamer, maar binnenkort ga ik beginnen met de sloten van de deurtjes en de omgeving om de boerderij heen.
Blijf het project volgen zou ik zeggen. Er zullen vast nog mooie plaatjes volgen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten