zondag 18 februari 2024

Poppenhuis van Lita de Ranitz

Gisteren heb ik samen met mijn dochter en kleindochter de expositie 

"Smal, smaller, groots" 

bezocht in het Haags Historisch Museum in Den Haag.

Ik was hier al 4x eerder geweest, maar een gezellig dagje uit met z'n drieën is natuurlijk altijd leuk. 

Het poppenhuis van Lita de Ranitz is verhuisd naar de 1e etage. Het stond altijd op zolder. Tijdens deze exposite kun je om het huis heen lopen. Het was mooi om te zien dat de voor- en zijkanten ook mooi afgewerkt waren.


Daarnaast werd er een film getoond, waarbij een presentatrice en de dienstmeid Betsy door het huis heen liepen. Deze, of een soortgelijke film hadden mijn dochter en ik al eerder gezien, zeker zo'n 15 jaar geleden, toen ik net met de poppenhuishobby begonnen was.


De inhoud van het poppenhuis was mij wel bekend. Ook heb ik het boek van dit poppenhuis, maar toch heb ik nog enkele foto's genomen. Er waren ook nog enkele kijkkastjes te zien.




En een Black Box, waarin je terug ging in de tijd.

______________________________

Voor meer foto's en informatie verwijs ik  je naar mijn eerdere geschreven blogs over dit huis

Housewarming - 28-09-2014

Poppenhuis van Lita de Ranitz - 04-08-2017

Boek van Lita de Ranitz - 26-02-2018

en naar de Facebook pagina van het museum 

https://www.facebook.com/haagshistorischmuseum







__________________________

Dit ivoren schaakspel op een bijbehorend tafeltje was een geschenk van niemand minder dan koningin-moeder Emma aan Lita de Ranitz. Zij bracht deze mee van een reis toen ze het poppenhuis kwam bewonderen. Het is klein (4 x 7 cm), maar toch érg gedetailleerd.

2 opmerkingen:

  1. En Jolinda, het aanbod om een dagje Den Haag te komen doen geldt nog steeds hoor. Het is er nog niet van gekomen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik had mee kunnen gaan, maar eigenlijk moeten we sws weer eens wat plannen..

    BeantwoordenVerwijderen