zaterdag 15 augustus 2020

Fimo klei en kaas ....

In de miniatuurwereld is dit een hele goede combinatie. En heerlijk om mee te werken, helemaal nu het hier zo lekker warm is. De Fimo klei is hierdoor gemakkelijk kneedbaar, waardoor je mooie combinatie kleuren kunt maken, die goed passen bij de kaassoort die je wilt maken. Tijdens het project heb ik 5 kleuren gebruikt, te weten: wit, champagne, echt geel, zonnegeel en okergeel.


In mijn boekje en de werkbeschrijvingen staan verschillende foto's van het maakproces. Om dit verder te ondersteunen en nog wat uitleg te geven over dit maakproces heb ik de afgelopen weken even wat tips bij elkaar gezet.  Je kunt dan ook evt. de foto's vergroot bekijken, mochten de afdrukken in het boekje of werkbeschrijving te klein of te weinig voor je zijn. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

In week 4 en 5 maakten we wrongel. Doordat de wei uit het vat werk gehaald en de wrongel met het roerkhek gesneden werd, kreeg je kleine stukjes kaas. Wit van kleur, met evt. al wat kruiden er.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Deze week maken we de kaas voor in het pekelbad. Ik heb naast witte Fimoklei ook wat champagne kleur toegevoegd, omdat tijdens het rijpingsproces de kaas natuurlijk langzaam naar geel gaat kleuren. Ik beschrijf in het boekje dat je de klei met elkaar gaat mengen, en mengen en mengen tot je een 'busje' krijgt van ongeveer 2-2½ cm dik en ongeveer 4 cm hoog. Snijdt hier dan met een scherp mesje 3 of 4 kazen van 1 cm dik uit. Met de hand maak je verder de goed vorm van de kaas.





~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Volgende week geef ik nog wat uitleg over de kazen 

die in die week gemaakt gaan worden.

Groet, 

©Thea

Geen opmerkingen:

Een reactie posten