dinsdag 13 december 2016

Dag 13: Het matten van het krukje


Vandaag de 13e Adventsdag... we zijn over de helft van het project.
Het krukje van gisteren zal nu wel goed droog zijn, dus deze mag vandaag gemat worden.

Stoelen matten is een hele oude  ambacht:

Een stoelenmatter vlecht de zitting van de stoel. Hiervoor worden vooral natuurlijke producten gebruikt: stengels van riet, rus, bies en van rotan gemaakte strengen. Deze worden geprepareerd voor dit doel. De rest van de stoel is meestal van hout. De stoelenmatter vlecht alleen de zitting. Het is arbeidsintensief werk, vandaar dat het beroep van stoelenmatter in de westerse landen grotendeels is uitgestorven. Naast de belangstelling van hobbyisten om dit ambacht uit te oefenen, bestaan er velen die zich professioneel bezighouden met het restaureren van oude meubelen en hun matten. Tegenwoordig zijn er moderne kunststoffen, waarvan machinaal vlechtwerk wordt gemaakt en toegepast voor goedkopere meubels.
Bron: Wikipedia

In de 1:12 hobby zouden de materialen zoals hierboven beschreven wordt, veel te grof uitvallen, vandaar dat ik hier touw of draad voor gebruik. Ik heb voor mijn krukje kantklosdraad gebruikt. De techniek staat beschreven in de werkbeschrijving.

Heel veel succes, en kom je er niet uit?
Vanavond zit ik van 19.00-20.00 uur in de buurt van de computer, zodat je via de Chat hulp kun vragen!

 
 
 
©Thea

3 opmerkingen:

  1. Nog even een bakje koffie en dan ga ik beginnen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat ik het idee heb dat het niet zo in m'n tafereeltje past, heb ik een alternatief gemaakt voor het krukje, maar ik vind het zo leuk om eens te proberen dat ik er toch mee aan de slag ga ;)
    Zou je het matten met borduurdraad kunnen doen trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. excuses Arlette, ik had je berichtje nog niet eerder gezien.
    Je zou het ook met borduur- of haakgaren kunnen maken hoor, geen probleem. Jolinda vertelde bij de chat dat ze het met een enkele draad VenneKatoen NM 34/2 gedaan heeft. Zij was er erg tevreden mee.
    In de webwinkel kun je trouwens dat katoen hier vinden:http://www.minidoor.nl/c-3697163/katoen-nm-34-2/

    BeantwoordenVerwijderen