woensdag 11 mei 2011

Workshop Markthuisje: Flower & Giftshop

In overleg met mijn zus sloot ik mij aan bij de workshop Markhuisje welke zij zou gaan volgen bij Atelier Eén op Twaalf. Nog niets aan mijn eigen poppenhuis gedaan voelde dit wel wat raar, maar toch ook leuk om in workshop-verband met anderen met bepaalde technieken aan de gang te gaan. Met deze ervaring zou ik misschien meer zelfvertrouwen hebben om met mijn Kostschool aan de slag te gaan.
De 2 maanden voorafgaand aan de workshop was ik een aantal keer in overleg met Stineke over het huisje wat ik zou gaan kiezen. In tegenstelling tot mijn zus wilde ik niet voor aanvang van de workshop het huisje al in huis hebben, want dit zou betekenen dat ik er al zo mee bezig zou zijn, dat de charme voor mij al weg zou zijn voor ik aan de workshop zou beginnen.
Aan de hand van een vragenlijst van Stineke kreeg ik een beeld in welke stijl ik het huisje wilde maken.
 
    
 
1.Wat moet er verkocht worden in je huis,
Bloemen /woon- accessoires winkel2.Welke eeuw moet het zijn, 21e eeuw, met een tikje oud! 
 welke frontbewerking kies  je, gepleisterd met steentjes of beplakt? Ik vind pleisterwerk wel mooi, maar eigenlijk ben ik hier nog niet helemaal uit!
3.wat moet de uitstraling zijn zijn (romantisch, modern, , oud nieuw)Romantisch/ oud afgewerkt met nieuwe spullen.
4.welke kleuren wil je gebruiken jasmijn/wit (zomer) en antraciet grijs (herfst/winter) In één hoek zet ik een bloemenstandaard. De andere hoeken waar ik lantaarns en zo op wil zetten meer in de stijl van Riverdale met jasmijn en antracietgrijs of (oud)hout tinten in combinatie met andere felle kleuren (als accessoires) Basis wil ik neutraal houden. zie ook de site van Riverdale om een idee te krijgen: http://www.riverdale.nl
5.Heb je zelf al meubels en of behang/verf, dat je erin wilt gebruiken, neem het mee. Ook bij de eerste dag . Binnen en buiten moeten in harmonie zijn. ik ga hier nog even naar op zoek. Ben hier nog niet uit.
6.Welke soort  meubels wil je erin bv toonbank, bureau, stoelen, tafels etc. Ik zoek robuste meubels, evt. zelf gemaakt van hout, antaciet of jasmijn/wit geverfd, oud gemaakt. Steigerhout achtig. Ik wil een toonbank, een bank om bloemen te snijden (met roestvrijstaal erop), een bloemenrek (heb ik al) en nog een toontafel en een kast aan de zijkant  om spulletjes in te zetten. Het meeste wil ik zelf maken van oud hout. Mocht je evt. een vitrine kast hebben dan is dit wel een pronkstuk om evt. tijdens de workshop te gaan bewerken (oud maken).
 

Op 7 april was het dan zover: De eerste workshopdag.

 
Mijn gekozen huis met 4 klapdeuren stond al klaar. Ik had er voor gekozen ook een dakkapel te gaan plaatsen en daarnaast zocht ik nog een raampje voor de zijkant van het huisje.
Via mijn vader had ik koperen regenpijpen geregeld, dus deze had ik bij me. Veel te vroeg, want dit moet geloof ik pas als laatste ongeveer erop. Eerst de zijkanten afwerken.
De eerste dag stond in het teken van verven, verven en nog eens verven. Ik zocht een goede kleur uit, welke bij mijn behang zou passen. Ik had een behangetje op de Arnhemshow gekocht bij Susan Bembridge Design. Hier heb ik een verf bij gemengd, welke er mooi bij zou staan. Grijs met een paar druppen paars erin. Al vervend was het wel grappig te zien dat het huis steeds paarsere vormen begon aan te nemen, terwijl eigenlijk mijn bedoeling was het meer grijs te houden. Het paarse was echter niet storend, Eigenlijk juist wel passend bij het huis en zijn uitgewerkte thema.
In de middag stond het leren pleisteren op het programma. Nog nooit gedaan, maar met wat water en zelfhardende klei was dit eigenlijk een fluitje van een cent. Een pak mee naar huis genomen, omdat ik ook de zijkanten nog wil pleisteren. Ook kocht ik nog een leuk vitrinekastje. De andere 2 of 3 kastjes wil ik zelf maken.
Afgesproken werd de volgende keer met het dak en  de electriciteit aan de slag te gaan. Hier de eerste resultaten van de eerste dag!
   
 
Het huiswerk voor de komende 3 weken was dat we het huis moesten afverven, niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenzijde (plafonds enzo). Ook kon je beginnen met het behangen van het huis.
Het werden een paar drukke weken, waarbij ik weinig tijd voor andere dingen had, en hierdoor ook via mijn weblog niet veel dingen heb kunnen laten zien. Het kostte me gewoon teveel tijd en het was veel leuker om creatief bezig te zijn met dit project. In huis zaten de familieleden wel eens te klagen dat alles bezaaid was met in de keuken met onderdelen van het huisje en/of meubels/ accessoires, maar geduld hadden ze wel. Via mijn weblog heb ik wel een paar dingen langs laten komen, zoals het bloemsierstuk, welke op mijn eigengemaakte kastje staat.

   
 
 
Ik moest twee gaten in het huisje zagen ivm het plaatsen van het raam en het dakkapel. Dit vond ik best lastig. De angst zit 'm in het niet willen miszagen, omdat anders het hele huisje naar de maan is. Gelukkig verliep dit alles voorspoedig, zodat het raam en het dakkapel al vrij snel hierna vastgezet konden worden. Omdat ik zo lekker bezig was heb ik ook nog maar een tafeltje voor bovenin het huisje in elkaar gezet. Daarnaast kon ik het niet laten om op een vrij moment even naar In den Bogaard (Rijswijk) te gaan voor een bezoek aan de Kralen & Mineralenshop. Hier heb ik twee handen vol met leuke kralen gevonden, welke ik als accessoires straks kan verwerken in mijn huisje.
Tussen de verfbeurten door zat ik in mijn kamertje bloemen te maken, kleipotjes en allerlei andere accessoires als hoedendozen, houten kistjes, Mail-bakjes en een raamhanger. Daarnaast heb ik ook nog bijpassende lapjes opgezocht en hier mini-kussentjes van gemaakt.
De foto's van enkele accessoires laten nu nog even op zich wachten, maar worden binnenkort ook geplaatst.
  
 
Ook ben ik nog een middag bezig geweest met het pleisteren van de zijkanten en schoorsteenn. De avond voorafgaand aan de 2e workshopdag kon ik het niet laten om toch ook het behang in het huisje nog te bevestigen. Dit was wel even een gepuzzel, omdat ik net iets te kort zou komen. Dit heb ik opgelost door op de bovenverdieping een reep onbeplakt te laten, waar nu een witte balk met hangers op komt, zodat hier nog harten of zo aan op gehangen kunnen worden.

  
 

28 april was er weer een workshopdag. 

Ik ging deze ochtend echter met een griep onder de leden en een lichte verhoging richting Sliedrecht, maar ik had al met mezelf afgesproken dat ik wel zou kijken wat ik wel of niet kon doen. Na het uitgebreid stilstaan bij alle 5 de huisjes zijn we na een uurtje en een kop koffie met wat lekkers erbij toch maar eens aan de slag gegaan. Het energie-niveau van de groep was deze dag niet zo hoog.


   
 
In de ochtend heb ik lekker in de winkel lopen neuzen op zoek naar een passende lamp voor boven en beneden in de winkel. Ik wilde zelf wat maken, maar de sortering in de winkel was te aanlokkelijk om het te laten hangen. Daarnaast nog een mooie stoel gekocht voor naast het tafeltje boven. Hier wil ik een nieuw stofje op maken en dan een gekleurd plaid erop of zo.
's Middags ben ik samen met Janine aan de slag gegaan met ons antracieten dak. De andere 3 dames hadden een rood/oranje dak gemaakt, voor ons zou dit minder passend bij het huis zijn. Mn. het aanbrengen van het verdunde antiek-bruin zou nooit bij me opgekomen zijn. Een heel mooi resultaat. In de gaten rondom de schoorsteen en dakkapel komt nog lood te liggen, maar het blik moet ik nog met loodverf verwerken. Ook deze foto volgt nog.
Dit was wel ongeveer hetgeen ik deze dag kon doen. Nog een likje verf op mijn deuren en scharniertjes uitgezocht om de deuren 2-aan-2 aan elkaar vast te maken. Dit ga ik thuis doen. Voor onder de regenpijp kocht ik nog een leuke regenton.

Nu thuis wil ik wel elke dag aan de slag met het huis, maar in de afgelopen maand is er zoveel tijd in het 1:12 Markthuisje gaan zitten dat ook mijn eigen huis+ tuin nu eerst even de aandacht verdienen. Als de houten vloer in het huisje ligt kan ik langzaam gaan inrichten. 
Blijf dus deze weblog volgen. Binnenkort zie je meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten