vrijdag 19 januari 2018

Haardvuur

Afgelopen zondag was er in de groep Klein & Fijn
weer een #fotosunday uitgeschreven.
 
Naar aanleiding van het thema HAARDVUUR
had ik wel inspiratie genoeg om hier een blog over te schrijven.

Dit onderwerp komt natuurlijk veelvuldig voor in de diverse miniatuurtafereeltjes,
omdat zo'n haardvuurtje wat gezellig kan brengen, of dit nu binnen of buiten is.
Aan een haardvuur denk ik dan niet alleen aan het flikkerende licht,
maar ook aan de warmte die het vuur kan uitstralen.
Naast een haard en/of vuurkorf heb ik er ook voor gekozen om naar mijn potkachels te kijken, welke voor mij ook een gezellige en warme uitstraling hebben.
 
*********************************

Tijdens het OLMC project van 2016 gingen we met elkaar bezig met het thema

"Veranda".

Ik koos er toen voor om een buitenplaats bij mijn Internationale Kostschool te maken.
Helaas ben ik een beetje blijven steken bij het intensieve werkje van steentjes plakken, en ben ik nog steeds niet helemaal uit hoe ik het dak op de veranda wil maken. Maar ondanks dat heb ik tussendoor wel wat projectjes verder uitgewerkt en als het grove werk klaar is,
zal ik dit tafereeltje snel kunnen gaan inrichten.
Voor dit tafereeltje heb ik deze tuinhaard gekocht.


Een herinneringsmoment zullen we maar zeggen...
 
In ons vorige huis heb ik namelijk van mijn man en kinderen een kleigebakken
Mexicaanse Tuinhaard gekregen van ongeveer 1.60 hoog / 0.80 m breed.
Wat was deze mooi en wat hebben we hier een uurtjes gezellig bij gezeten...
Maar in 2007 stond er een verhuizing gepland en dit was ongeveer het eerste
voorwerp wat niet heel de vrachtwagen uit kwam....
Ik kon wel janken!
 
De afgelopen jarenheb ik  stad en land afgezocht naar zo'n mooie kleigebakken terrashaard, maar nooit meer een vergelijkbaar model hiervoor terug kunnen vinden.
Inmiddels hebben we in de tuin andere attributen gekocht om ons in de tuin
op een gezellige avond warm te kunnen houden,
maar die gedachte aan de kapot gevallen Tuinhaard is nooit weggegaan.
 
Tot ik in 2016 dus dit exemplaar tegenkwam.
Een redelijke goede vergelijking en het zal straks leuk staan in mijn "Veranda-project".

*********************************
 
Maar ik heb meer gemaakt op het gebied van Haardvuren / Potkachels.
 
*********************************

Een van mijn eerste miniaturen was het inrichten van mijn stoofje,
welke het thema draagt: "Oma schilt de aardappelen.".
Dit tafereeltje is ontstaan als herinneringsmoment aan Oma Boven,
die in ons ouderlijk huis bij ons boven woonde.
Zij schilde namelijk elke dag de aardappelen voor mijn moeder.
Zelf at ze trouwens niet mee hoor, want ze had haar eigen ruimtes boven.
Maar met het aardappelen schillen ontlastte ze mijn moeder
en had zij ook even iets te doen.
 
Om het tafereeltje verder aan te kleden heb ik deze potkachel erbij gezet.
Handig om je kopje koffie er op te zetten, want anders is de koffie zo koud......
Het popje gaat binnenkort nog een make-over krijgen,
want ik ga nog een jurkje maken van de stof waar mijn oma
vroeger zelf ook een jurk van had.


 
*********************************

In 2013 heb ik een workshoppakketje gemaakt van een vuurkorf.
Hier heb ik vlechtstroken voor gebruikt.
Een aantal maanden is dit leuk in de verkoop geweest,
maar mijn voorbeeld is zo vervallen in deze tijd,
dat ik m zelf niet eens meer in mijn Voorjaarsproject 2013 terug kon plaatsen.
Het zal toch een keer vervangen moeten worden tot een wat steviger model.


*********************************
 
In de boerderij, welke ik in ga richten als Zeilmakerij, is de keuken inmiddels zo goed als af. Ik moet nog een fornuis maken en de potten en pannen moeten nog toegevoegd worden. In deze keuken staat een potkachel en is een voorbeeld voor een nieuw te maken workshoppakketje.
 
 
Afgelopen jaar stond deze potkachel ook op de stand
van Minidoor, en ik heb inmiddels al heel wat klanten gehad,
die m wilden kopen, maar nee..... deze is niet voor de verkoop,
want t gaat terug naar de keuken als het workshoppakketje klaar is.

 
*********************************

Voor Thea's Adventskalender 2014 heb ik uit mijn voorraad een vreselijk oude,
vieze haard kunnen opsnorren. Deze heb ik toen helemaal schoongemaakt,
bewerkt met verf en patina en diende als wandversiering in de Kerstkamer.
Met een klein rood/oranje geverfd lampje tussen de houten blokken in de haard
geeft het net even wat meer gezelligheid aan het geheel.

 
Ben benieuwd naar de volgende #fotosunday...

3 opmerkingen:

  1. Wat een hoeveelheid haarvuren/korven heb jij, heel leuk om te zien.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat veel haardvuren Thea. Mooie verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke blog, Thea. Ik krijg er zin van om een kachel aan te steken xD Mooi ook de verhalen en herinneringen die je bij al je kachels en harden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen