woensdag 2 december 2015

Basiselement: Bureau

Thea's Adventskalender 2015


We gaan vandaag aan de slag met het basis element van het tafereeltje.
Ik heb gekozen voor een bureau met opbouw.

_____________________________________
Ik werk graag met balsahout, in diktes van 3 mm, 2 mm, 1,5 mm en 1 mm.
Het voordeel van balsahout t.o.v. gewoon hout is dat het gemakkelijk te snijden is met een snijmes en
liniaal. Het voordeel van balsahout t.o.v. karton is dat het wel de houtstructuur heeft, waardoor je in de afwerking de houtnerven door het materiaal heen kan zien komen.

Maar mocht je dus geen balsahout hebben liggen, dan is karton of gewoon hout ook een optie om te gebruiken. Voor de 1:24 miniaturisten is dit patroon mogelijk wel aan te passen in jullie maat, en voor de Cameo- en Curio-gebruikers onder ons; ik heb m nog niet uitgetekend, dus wil je m van papier uitsnijden, dan mag je eerst zelf het patroon maken.

Ik heb gekozen voor roomwitte verf, door het verdunnen met water zie je de nerven goed terugkomen. Na het drogen heb ik het meubel wat bewerkt met koperkleurige patina.

_____________________________________


Het doe het zelf pakketje is in zijn geheel, met benodigde materialen en werkbeschrijving te bestellen via Minidoor - Workshops & Poppenhuisminiaturen


4 waarderingspunten voor het bureau
____________________________________

Kerstplaid


Na een dagje haken heb je waarschijnlijk net de smaak te pakken,
dus volgt nu het tweede lapje. Het is een gemakkelijke granny vandaag,
want het bureautje vraagt de nodige tijd, dus we gaan hetzelfde patroontje
als gisteren doen, alleen nu in een andere kleur!


++++++++++++++++++++++++++
©Thea's Adventskalender 2015

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk bureautje! <3 Ziet er wel ingewikkeld uit voor iemand die nog nooit een meubel heeft gemaakt, maar een leuke uitdaging ;) Even zien hoe ik aan balsahout kom.

    Ik heb nog even een vraagje ivm het plaid, Thea (a). Moet je de twee draadjes van elk vierkantje al gelijk afwerken of komt dat vanzelf bij het in elkaar zetten van de plaid?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Arlette,
    Je kan t meubel ook van karton maken hoor, gewoon een leeg pak muesli pakken of zo. De dikteverschillen kun je maken door bijv, 2 of 3 laagjes op elkaar te plakken. Voordeel is dat je met jet karton voor de eerste keer nog wat kan experimenteren. Bevalt t niet, begin je gewoon overnieuw!

    De draadjes kun je nu het beste afwerken, scheelt je aan het eind een hoop tijd.
    Groetjes en succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk bureautje Thea, ga ik morgen aan beginnen, moest werken, straks koken, en dan bankhangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je, Thea. Ga ik dat toch eerst proberen (ik heb nog een pizzadoos lol).

    Tijdens het bankhangen kun je altijd nog een stukje van je plaid doen, Jolinda ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat is waar, maar morgen ben ik vrij, dus dan maak ik een inhaalslag.......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oeps, geluk dat ik het workshopje al had opgeslagen (a)

    Klopt het trouwens dat er geen deel D en J is, of kijk ik niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen