woensdag 18 september 2013

Poppenhuisweekend 2013

Afgelopen weekend ben ik naar een huisje in Brabant geweest samen met mijn zus Helma, mijn vriendin Jolinda en haar zus Irna. Thema: Poppenhuisminiaturen.

Op vrijdag kwamen we aan en na de koffie en kwartier maken was er een heerlijk soepje van de hand van Helma, met een eigen gemaakt broodje hamburger. Hierna al snel de tafel leeg gemaakt om aan de eerste knutsels te kunnen beginnen.
Dit werd iets later, want ook Irna kwam tegen koffie tijd aan, zij moest nog tot 5 uur werken. Wij met de koffie en zij een soepje even bijgekletst en de welkomscadeautjes uitgereikt.

Van Helma kregen we een kersttasje met leuke spulletjes om voor de kerst wat te maken. Een nieuw Kersttafereeltje wordt dat denk ik wel! Jolinda had ook een envelopje bij haar met verschillende spulletjes om voor de hobby te gebruiken. Plakstripjes en strassteentjes, altijd goed ergens voor te gebruiken. Ook een mooie zilverkleurige hanger en een olifant, als wanddecoratie voor in de Kostschool, bij het Afrikaanse meisje.

Ik had zelf een paar maanden terug al een workshoppakketje Etagère bij Bindels Ornaments gekocht en een pakketje bonbonstaafjes bij de Pimpelmees. Hierbij vermeldt dat ik graag op zaterdagavond rond 19.30 u samen met de anderen deze workshop wilde gaan maken.

Hierna ging iedereen zijn eigen gang.
Voor de bijzonderheden van de anderen moet je hun blog even lezen:
Ik ben begonnen met mijn bak uit te zoeken van de workshoppakketjes die ik in de loop van de jaren gekregen of gekocht had. Ik wist niet goed wat ik het weekend wilde gaan doen, dus mijn idee was dat ik vanzelf wel iets tegen zou komen wat ik leuk vond om te gaan maken.

Na alles bekeken te hebben ben ik begonnen met een workshoppakketje uit 2010. Mijn eerste Kladblogdag (11 dec). Ik deed mee aan de workshoppakketjes swap en heb toen verschillende pakketjes gekregen.

Van Kitty kreeg ik het volgende pakketje. Een houten kistje met een roos-decoratie, van kneedhout. Dit doosje heb ik op verschillende momenten in het weekend gepakt om het verder te bewerken. De eerste avond had ik gewoon en blank doosje.

De avond was nog jong, dus ben ik met het volgende pakketje begonnen.
Op één van de kladblogdagen van Klara Meijer een Quiltpakketje gekregen met een bedrukte print. Dit deze avond in elkaar gezet en thuis wil ik het nog met een passende kleur DMC het wandkleedje nog voorzien van stiksteekjes.

Na een korte nacht weer vroeg op, want we hadden vooraf met elkaar afgesproken mee te gaan doen aan de online workshop van Sylvia via PPH forum.
Hier zijn we bijna de hele dag mee bezig geweest, met een koffiepauze, lunchpauze en wandeling tussendoor. Zelfs al herfstartikelen uit het bos mee kunnen nemen.



Voorlopig is dit het resultaat, maar er moet nog wat gebeitst en gepimpt worden.

In de avond de etagère met bonbons met elkaar gemaakt. Eerst de etagère in elkaar gezet en hierna de bonbonscanes in stukjes gesneden, bovenzijde rond geschuurd en gelakt met Fimo lak. De bonbons heb ik wel met een tipje Tacky Glue vastgelijmd, ander blijf je ze oprapen.



Een leuk avondwerkje. Gezellig drankje erbij en veel met elkaar gekletst. Verlichting in het huisje was ook geen probleem, want ik had een bouwlamp meegenomen.
Na afloop van de workshop Irna nog even geholpen met de inrichting en plaatsen van artikelen op haar blogspot.nl. Ook fijn om hier tijdens zo"n weekend tijd voor te maken.

De volgende ochtend uitgeslapen en op mijn slaapkamer het zonnetje opgezocht en nog gezellig wat voor mezelf zitten lezen. Hierna het knutsel-gedruis weer in, maar ook de andere 3 hadden een relax momentje, dus met elkaar buiten aan de koffie gegaan en veel gekletst over onze hobby.

De bak met workshoppakketjes hierna weer ingedoken, dit keer een pakketje gevonden van Jody, van de kladblogdag 2011. Een rekje met drankflesjes. Jody, zoals je in je beschrijving gezet had, was het lijmen van de flesjes zeker een werkje waar je de tijd voor moest nemen. Scheelt ..... want tijd hadden we genoeg dit weekend!



Tussendoor hebben we alle 3 Irna geholpen met het in elkaar zetten van haar Markthuisje, het project waar zij mee begonnen was, en dan krijg je gelijk weer ideeën om zelf ook maar weer eens een nieuw Markthuisje te gaan overwegen.... Maar nee, ik wil dit jaar eerst met de Kostschool verder komen!

   Tegen 4 uur gingen Irna en Jolinda richting huis. Man en kids zaten weer op hen te wachten.
Helma en ik zijn nog de avond gebleven, om pas op maandagochtend richting huis te gaan.

Die avond hebben Helma en ik aan de keukentafel voor ons zelf zitten werken. Ik heb het kistje van Kitty verder afgemaakt. Ook nog een leuk pakketje met een Lavendelkrans uit de doos gevist, deze heb ik naar eigen idee vormgegeven, een smaller lintje gegeven en ook een vogeltje er nog op geplakt.

 
Als slotstuk van de avond een workshoppakketje van Annemieke gepakt, ook van de kladblogdag 2010. Een vogelhuisje met glittertjes erop! Erg leuk om te doen.


Met een doosje vol miniaturen ben ik maandag richting huis gereden. Met het schrijven van dit verhaal is het heerlijk om weer even terug te zijn en het weekend aan je voorbij te laten gaan.

Helma, Jolinda, Irna heel erg bedankt voor het gezellige weekend. Laten we snel het weekend van 2014 met elkaar gaan plannen!

2 opmerkingen:

  1. Nou, en gezellig was het zeker! Wat mij betreft komt er zeker weer een vervolg volgend jaar.

    Je hebt nog veel gedaan nadat wij weg waren, ging je toch nog met veel miniaturen naar huis.
    Het doosje van Kitty is heel erg leuk geworden. De andere dingetjes trouwens ook hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig resultaat , Thea...leuk tegen het boerenerf aan....enne ik teken voor volgend jaar!

    Groetjes Helma

    BeantwoordenVerwijderen