vrijdag 15 februari 2013

OLMC - Nostalgisch Speelgoed deel 1

Bij de Online Mini Club gaan we dit jaar werken aan een jaarproject met als thema "Nostalgisch Speelgoed". Eerste vraag: Wat is nostalgie?

Wikipedia zegt het volgende:

Nostalgie werd voor het eerst in 1678 beschreven. Er was toen in een Bazels geschrift sprake van een onbestemde zucht naar het vaderland, die aan melancholie verwant zou zijn. Het gevoel lijkt veel op dat van heimwee.
De originele betekenis, betrekking hebbend op een ernstige medische aandoening, is verdwenen nu het een alledaags woord is geworden. Nostalgie wordt nu geassocieerd met herinneringen uit vervlogen tijden, de "goede oude tijd".
Hoewel nostalgie geen medische aandoening meer betreft ervaren sommige mensen toch symptomen zoals pijn in de borstkas, keel, of maag, of gevoelens van emotionele pijn.

De medische verklaring laten we in dit geval maar even voor wat het is. Ik wil me vooral richten op de herinnering uit vervlogen tijden. In dit geval wil ik me vooral richten op mijn eigen herinneringen van speelgoed en niet ingaan op wat er voor herinneringen in de algemene geschiedenis op het gebied van speelgoed ligt.

Voor ogen heb ik een project waarbij een speelkamer gemaakt wordt voor een jongen en een meisje, waar verschillend speelgoed van mij en mijn kinderen in terug te vinden is. Voor mij zeer waardevol, maar ook leuk voor mijn zoon en dochter die soms stiekem even over mijn schouder mee kijken wat ik nu weer aan het fabriceren ben. Speelgoed, puzzels, prentenboeken, spelletjes, allemaal speciaal gekozen omdat het voor hun een favoriet was.

Veel plezier met het lezen en bekijken van de uitwerkingen van deze opdracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten