woensdag 25 december 2013

Mijn verzameling gereedschap voor de miniatuurhobby

Een aantal jaren geleden begon mijn verzameling van gereedschap welke speciaal ontwikkeld wordt voor de miniatuur hobby.

In de beginjaren van mijn miniatuurvirus begon ik met het Böhler Minitool koffertje met een boor, vlakschuurmachine en klein decoupeerzaagje.

Al gauw werd dit uitgebreid met een Multitool.
Altijd handig, werd er in mijn omgeving gezegd, maar ik moet zeggen voor mij werkt het niet zo. Ik heb moeite het apparaat ter hand te hebben en ondertussen het miniatuur werk eronder ook nog in de gaten te houden.

Dus de hand en de minitoolkoffer er weer bijgepakt. Tot dan toe het meest prettige, maar ook zeer tijdrovend.

Toen ik in 2010 met mijn webwinkel begon had ik toch ook regelmatig de behoefte iets echt recht af te kunnen zagen, dus na wat onderzoek en speurwerk kocht een een Proxxon FET zaagtafel. Deze staat in de garage, en is op alle momenten van de dag wel te bezoeken voor me (al hoewel ik dan wel even mijn scooter buiten moet zetten.....).


Het jaar erop zag ik een mooie investering in een Mini Freestafel, handig voor het frezen van sierlijsten etc.

Voor mijn gevoel was de verzameling nog niet af. Dus zocht ik verder wat ik nog meer wilde hebben.


Mijn grootste wens was toch gereedschap om me heen te hebben voor het echte handwerk.
Ik kocht een handzaagje met verstekbakje. Zeer handig, maar in sommige opzichten toch voor mijn gevoel nog te grof, dus was ik heel erg blij met het kleine figuurzaagje wat ik namens mijn ouders voor mijn verjaardag vorig jaar mocht kopen.


Samen met een stukje schuurpapier en kleine vijltjes is dit mijn favoriete gereedschap!

Maar soms moet ik i.v.m. de webwinkel ook weer even in het groot denken, dus was ik erg blij met de aankoop via Marktplaats afgelopen maand met een Proxxon Figuurzaag. Niet de nieuwste meer, maar zeer functioneel.

Op mijn verjaardag kwam Rob nog met een Proxxon minizaagtafel, want hij zag dat ik toch soms wel erg gevaarlijk met de FET bezig was als het ging om kleine latjes zagen van bijv. 3 mm.

Nu staan er nog 2 machines op mijn verlangslijstje: Een schotelschuurmachine en een draaibankje.

Maar laat ik nu eerst mijn garage maar eens op gaan ruimen, want je hebt ook niets aan machines in een doos. Binnenkort heb ik dus een 2e werkplaats gecreeëerd aan huis.
Laat het de overige huisgenoten nog maar niet horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten