collage voorblad

collage voorblad

Volgers

vrijdag 14 november 2014

PPH weekend 2014 - Workshop Frans bed solderen


 

Zaterdagmorgen! Na een koffie/thee momentje, ontbijtje en verfrissende douche begon iedereen de kriebels te krijgen om nu dan toch echt aan de slag te gaan met het stapeltje ijzerdraad wat ik gisteren uit een tasje had gehaald en over de bakjes op tafel verdeeld had.

Jolinda had vorig jaar tijdens het weekend geopperd om voor haarzelf dit jaar het Franse bed uit het boek van Christine-Lea Frisoni te willen maken. Bij het zien van het bed in brocante stijl was iedereen hier wel voor en daarom hebben we ons hier de afgelopen maanden ook verder op voorbereid.

Voorafgaand aan het weekend had ik al een aantal malen met Krin van de OLMC overleg gehad over soorten ijzerdraad. Zij soldeert namelijk ook miniaturen voor mijn webwinkel, dus ging ik een beetje af op haar kennis op dit gebied om de workshop van goed materiaal te voorzien.
Bij het opgeven van de maten heeft Krin alle draden op maat geknipt voor ons en ben ik ook nog een dag bezig geweest om mallen te maken, zodat het ijzerdraad erom heen gebogen kon worden. En niet te vergeten moest er ook nog een vertaling van de Franstalige workshop komen, want alleen op de plaatsjes afgaan vond ik toch ook weer niet wenselijk.
Zeer opvallend om te lezen bij het vertalen dat het bed uit het boek met lijm in elkaar is gezet en wij alle vier vanaf het begin zeiden dat dit een mooi bed was om de van vroeger bekende soldeertechniek (middelbare schooltijd) weer nieuw leven in te kunnen blazen.

We gebruiken 2 soorten ijzerdraad, resp. 19 ,15 en 10 mm dik, verschillende lengtes volgens de beschrijving in het boek. De mallen zijn van 8 mm dik MDF gemaakt en i.p.v. foamboard als onderplank in het bed, heb ik ervoor gekozen om "kippegaas" te nemen, zodat bij aanvang van de workshop hier gemakkelijker de soldeertechniek op geoefend kon worden. Er moesten nl 2x 26 soldeernaden gezet worden voor iedereen aan het hoofdeinde/voeteneinde mocht gaan beginnen.


Voor het hoofd en voeteneinde moeten de ijzerdraden van 19 en 15 mm gebogen worden. Om onszelf een handje hierbij te helpen heb ik houten mallen gemaakt. In het boek is het formaat te klein, dus hier al een eerder een middag mee bezig geweest, zodat we vandaag ook gelijk door konden met het bedje. Na het buigen van de 19 mm boog moesten de dwarsdraden gesoldeerd worden, waarna er opnieuw een boog gemaakt moest worden, maar nu van 15 mm draad. En als dan alle delen aan elkaar zaten werden er nog 5 draden gesoldeerd in de middenboog.



 
 



 Het hoofdeinde was nu klaar, maar nu nog een keer op herhaling voor het voeteneinde.....


In een rustig tempo werkte iedereen verder. De een wat sneller dan de ander, maar ook konden we elkaar zo nu en dan even een handje helpen.
Bij het helpen had ik vervolgens wel een brandblaartje op mijn wijsvinger zitten, maar ach! IJzerdraad geleidt namelijk, dus de warmte van de soldeerbout kwam in mijn vingers terecht in plaats van dat het tin smolt.


Ondertussen buiten ook het zonnetje nog even opgezocht voor een velverdiende lunch en drankje. Het werd tijd om de 10 bloempjes op het bedje te zetten. Hier heb ik geen foto's van genomen hoe dit precies gedaan werd, maar op de uiteindelijke foto's zie je ze op het hoofd- en voeteneinde zitten.
Toen ook dit uiteindelijk klaar was konden we de bedbodem er tussen in gaan zetten.

 

 

Hierna ging het bedje nog een nachtje in bad en de volgende ochtend kon het met de tandenborstel schoongepoetst worden. Een simpele tip van Krin, door ons zo uitgevoerd!
Op zondagavond heb ik mijn bedje voor de eerste keer in de metaalverf gezet, een tweede keer volgt dit weekend en dan ga ik ook de stofjes er weer bij pakken voor een eindresultaat van deze leuke workshop. 


© Minidoor

- Met dank aan Krin voor de hulp en support! -

9 opmerkingen:

Helma zei

Leuk verhaal, Thea. Als je het zo terug leest hebben we best hard gewerkt die zaterdag.

Groetjes helma

Helma zei

Volgens mij heb je mijn bed op de foto staan...die ene alleen met het gat in de tafel. ik zie het aan de rand van tin.

Groetjes Helma

Thea van Hasselt zei

sorry hoor, ik zoek nog even verder dan maar he!

Thea van Hasselt zei

gefixt!

Helma zei

prachtig bed, Thea

Chris zei

Inderdaad een leuk verhaal en prachtig bedje!

Marijke zei

Wat een mooie bedframes!
groetjes van Marijke

Jolinda Koek zei

Ja, we hebben zaterdag zeker hard gewerkt, maar met een heeeeel mooi resultaat! Ben zo benieuwd hoe de bedjes zullen zijn als ze helemaal klaar zijn.

Maar eerst nog een verslag ( of 2-3)!!

Krin zei

Wat een gezellig verhaal Thea. Fijn dat jullie zo blij waren met het voor geknipte draad.
Het eindresultaat mag er zijn hoor. Jullie hebben echt hard gewerkt deze zaterdag.
Ik ben benieuwd hoe de opgemaakte bedjes er uit gaan zien.
groetjes, van Krin